Alla inlägg under april 2008

Av Therese Nilsson - 29 april 2008 13:35

Jag har tidigare i min blogg skrivit att jag vill bli volontär men att det finns hinder angående tjänstledighet och kostnad. Jag har nog även nämt tidigare angående att utbilda mig till jurist. Nu har en ny ide slagit till tänk att utbilda sig och jobba med mänskliga rättigheter. Jag har kollat på en utbildning på teologiska högskolan i Stockholm verkar så bra och så intressant. Verkligen en fråga som jag brinner för och jobba med det dagligen vad underbart sätt att kunna bidra till en bättre värld. Finns även en instressant utbildning i Malmö. Efter examen kommer jag isådanafall  kunna arbeta  juridiska, politiska eller etiska frågor rörande mänskliga rättigheter. Programmet erbjuder en plattform för ett framtida yrkesliv i Sverige eller utomlands, inom t ex myndigheter, internationella organisationer eller frivilligorganisationer där mänskliga rättigheter är en integrerad del av verksamheten. Vad ska jag säga? Jag tror att jag har hittat min utbildning och jag är så glad. Jobba med och hjälpa andra människor har jag alltid drömt om. Tidigare som jurist men detta ännu bättre. Jag har nog hittat min framtid nu gott folk. Ni ska få se nu är jag på väg :D


bless you all

Therese Nilsson

Av Therese Nilsson - 23 april 2008 15:39

Musik som beskrev mina känslor

Dessa låtar älskar jag så mycket att lyssna på. Om ni vill veta hur jag känner och har känt så lyssna på dessa:http://www.youtube.com/watch?v=Vx6yaSo1e0U

och denna låt tror jag att jag kommer att bli som tjejen i låten om jag träffar nån igen:http://www.youtube.com/watch?v=ooGmNng1Fwo

Men tro inte jag har lagt det bakom mig och jag är starkare men det förklarar mig så bra :) för jag kommer bli:http://www.youtube.com/watch?v=VrNoDUblAtE

Denna låt älskar jag med och det är så kärleken ska vara :) Och Känslan Kärlek är skapad av Gud för en anledning så man ska inte deppa allt händer av en anledning. Så här ska den vara :
http://www.youtube.com/watch?v=H6V8KSBGLR4
http://www.youtube.com/watch?v=OqumjziPTzk

/Therese N

Av Therese Nilsson - 23 april 2008 11:54

Jag ska medge jag är inte så insatt i valet i USA som jag skulle vilja vara och jag litar inte på journalister som rapporterar från valet som t.ex det senaste om att Clinton sa att de ska utplåna Iran. Så tror jag inte att hon har formulerat utan det är ju naturligtvis för att vi ska gå in och läsa artikeln helt och hållet och reagera.

 

 Men det jag vill komma fram till är att jag tycker det är bra att det finns en stor makt som USA som bryr sig och säger vad de tycker och tar bort diktaturer och där de inte ”går rätt till i världen” som t.ex Afghanistan men tyvärr på fel sätt så civila får lida. Men det finns alltid fel som de gör och alla gör fel måste jag nog skriva innan någon blir upprörd över det jag skriver. Men att kunna få världen att bli bättre hur gör man egentligen? Ska man inte bry sig om andra och bara engagera i sig själv som Sverige verkar göra. FN vad gör de har inte hört något av dem på länge, men vanligt folk ser ju inte allt tyvärr och får inte veta all information så vilka är vi att döma då vi inte har all fakta och man ska inte döma något om man inte har sett båda sidorna från en historia, men det lilla jag vet kommenterar jag och gärna om ni vet något mer kan ni kommentera det.

 

Det jag önskar är att någon makt gärna USA, för Sverige vågar inte ställa hårda krav, blandar sig i konflikten i Afrika hårdare än vad det är gjort, Sudan, där vi alla vet hur regim terroriserar folket. Där muslimer hänsynslöst förtrycker de kristna.  Regimens hänsynslöshet har minskat efter 1998. Bidragande till detta var amerikanska påtryckningar och stöd till den sydsudanesiska gerillan. De eftergifter som regeringen gjorde, bland annat att inte längre kräva tillämpning av sharialag i södra Sudan, gjorde att USA tog bort Sudan från listan över "rogue states" - "gangsterstater". Stor eloge till USA, visst gör de misstag men de bryr sig om omvärlden det tror jag och önskar de kunde bli ännu hårdare i denna konflikt. Ska väl i alla fall nämna att Sverige har försökt lite grann att lösa konflikten. Under 2007 har Sveriges förre socialdemokratiske utrikesminister Jan Eliasson sökt få Khartoum-regeringen och de många olika upprorsledarna i Darfur att åtminstone sätta sig vid samma förhandlingsbord. Men var det endast för syns skull?

  

Vist sägs det att USA ibland blandar sig i saker egoistiskt men de bryr sig, man kan alltid analysera allt och misstag gör vi alla. Men om de inte gör något då tillåter vi allt i denna värld och hur skulle inte världen se ut om de inte hade stått över alla och handlat med egna krafter. Jag tror världen skulle vara ännu mer egoistiska och vara värre. Men det vet man ju inte. Allt kan inte lösas som till exempel konflikten i israel/Palestina där de verkar vara omöjligt att enas och inte verkar lösas oavsett vem som försöker hjälpa till.

 

Angående valet känns det inom mig att jag vill att Obama ska vinna över Clinton. Jag vet inte varför som sagt var jag är inte insatt men får den känslan att han är bättre. Men jag ska se om jag hittar några klipp om deras presskonferenser där de uttalar sig själv och då få en bättre uppfattning. Kanske sent tänkt, men bättre sent än aldrig.

 

Det jag också önskar är att jag så gärna skulle vilja arbeta som volontär i Afrika och hjälpa de kristna där gärna i Sudan. Men för det första jag har fast anställning kan inte ta tjänsteledigt för att hjälpa mina medmänniskor måste jag säga upp mig. För det andra jag måste betala en stor summa pengar för att få vara volontär. Det enda jag vill bo i ett rangligt skjul/tält, leva fattigt och leva som befolkningen där vatten och bröd som man brukar säga, ha samma kläder smutsiga flera dagar och inte kunna tvätta håret. Vara som en afrikan, leva med dem och hjälpa dem med det jag kan dela ut mat och sådant. Men det går inte att hjälpa sina medmänniskor bara för en månad eller två och få åka ner. Jag ska undersöka mer om detta men har inte fått tag i så mycket fakta, men vet att det finns kristna volontärer i kyrkan som åker ner kanske kan få rådgivning och kolla om det där. Om någon som läser min blogg ser mer om detta och vart jag kan hitta mer information och vart jag kan vända mig ge mig gärna en kommentar om det.

 

Bless you all

Therese Nilsson

Av Therese Nilsson - 22 april 2008 11:53

Baktala ingenting och döm ingenting om du inte har all fakta. Inte förrän du har läst Bibeln helt och fullt ut kan du förstå och säga om något som går på tv eller kommer fram är sant. Ibland inte ens då går det att säga då det kan vara svårt att tolka.


Det jag vill komma fram till är att jag såg ett program på tv på kanal 5 för någon vecka sedan som handlade om engelsk kristen barnuppfostran. I programmet slog föräldrarna barnet med piska, vedträ med mera och sa att det är kristen barnuppfostran. Ingenstans i Bibeln står det att man ska uppfostra dem så.  En man sa att han hade fått ett budskap från Gud att göra vedträn som skulle slås på barn, man ska inte höja handen mot någon annan står det i bibeln, så naturligtvis är det inte sant. Läs bara de 10 budorden som är de viktigaste kristna sätten vi ska följa du skall älska din nästa och visa aktning för alla. Jag blir så besviken på människor som tror då att det är så kristna beter sig. Men nej Bibeln språkar för kärlek och inte höja handen mot någon. Man ska bete sig mot andra som man själv vill bli behandlad. Kristendomen är det vackraste som finns. Läs bara 10 budorden och då bör du inse att det inte stämmer och att kristendomen är vacker:

  •  
  • Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
  • Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
  • Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.
  • Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.
  • Du skall inte dräpa.
  • Du skall inte begå äktenskapsbrott.
  • Du skall inte stjäla.
  • Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
  • Du skall inte ha begär till din nästas hus.
  • Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

Var någonstans står det något som skadar någon där? Utan bara respekt, kärlek, inte vara avundsjuk och inte använda våld. Precis vad kristendomen går ut på och som är den gyllene röda tråden i Bibeln och Kristendomen.

    Folk som dömer andra förstår jag inte och de som tror på allt som går på tv förstår jag inte heller. Har vi inte lärt oss att det som går på tv ska man inte fullt ut lita på, att de alltid visar extrema fall. Kristendomen handlar om att älska din nästa även dina fiender (alltså inte ha fiender) och att man kan bli förlåten, Jesus tog bort vår skuld.


    När jag fann Kristendomen blev jag som en ny person såg allt det vackra i världen och allt händer för en anledning. Man ska uppskatta allt och behandla alla med kärlek och inte döma förrän man vet allt och inte ens då för kolla på dig själv först, alla gör vi misstag, min vän.

Bless you all
Therese Nilsson

Presentation

Omröstning

Do you realy trust your countries politics?
 No
 Yes

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Make a comment, Judge my blogg


Ovido - Quiz & Flashcards