Alla inlägg under mars 2009

Av Therese Nilsson - 31 mars 2009 17:53

I Eritrea, som länge varit i krig med Etiopien, kokade det av politisk aktivitet 2001.  Debatt om kriget hade startats och en grupp urpsatta män i regeringen krävde demokratiska reformer och en grundlig utvärdering av orsakerna till detta krig. Men naturligtvis var det ingen som lyssnade på denna grupp, så som det brukar vara i de regeringar som är korrupta. Istället publicerades deras brev i den fria pressen, tillsammans med analyser, kommenatrer och intervjuver med flera av politikerna.  Men när omvärldens ögon riktades till tragedin av World Trade Center greps dessa politiker som ville förändra sitt land mot demokrati och även greps de journalister som hade samma syn. En av dem var Dawit som nu varit fängslad sedan 2001.


Ingen av dessa personer har ännu fått någon rättegång. Politikerna och journalisterna ses som landsförrädare. 2002 togs Dawit in till sjukhus för vård av tortyrskador enligt den amerikanska pressorganisationen Committee to Protect Journalists. 2005 fick stödkommitten Free Dawit ett nytt livstecken. Dawit behandlas som en dömd brottsling och tvingas utföra hårt arbete i fängelset Karsheli i centrala Asmara, en tidigare medfånge berättade det. Senare det året var Dawit fri i tre dagar för att uppsöka hälsokontroll.

Sedan dess sitter han  i fängelset och ingen ur den svenska myndigheten eller internationella frivilligorganisationer har besökt honom i fängelset. De hävdar att han är eritreansk medborgare och därför inte vår angelägenhet här i Sverige.


Eritreas Fn-ambassadör Araya Desta förstår inte hela Sveriges engagemans i Dawit-frågan. En Fn ambassadör förstår inte det. Kommer någon längre ihåg vad Fn kämpar för? För alla stater som vill jobba för fred. Dessa politiker som blev arresterade ville förändra Eritrea och ifrågasätta varför det var krig och få landet demokratiskt. Denna Araya Desta och detta land Eritrea är inget land som vill kämpa för fred hur kan de vara med i FN?

Men FN vi vet ju redan att allt inte går rätt till där redan. Detta är väl ett annat exempel.


Ambassadören menar att Eritrea måste fokusera på Etiopien och kriget där. Har ni inte gjort det de senaste 10 åren? Vad har de lätt till?

Vad gör Sverige för att åtminstonde få till en rättegång? rättegång eller släppas. Man kan inte sitta inne utan att få en rättvis rättegång.


Paradoxalt är ordet.

En dag jag önskar jag får jobba med just sånt här. Politiskt hjälpa och stärka mänskliga rättigheter. 

Av Therese Nilsson - 31 mars 2009 17:22

Om du fick en chans att börja om igen

börja om där ingen känner en

börja om så det känns spännande

skulle du våga ta det stora steget?

börja om i ett annat land

där allt känns spännande

där du nyligen kände dig som hemma

vågar jag det?

ensam?

vågar jag?


Skall jag ta chansen nu när jag inte är bunden

åka till kenya och studera?

lära mig bra engelska och få en utbildning

en ny kultur och ett nytt land

där allt är spännande?


jag hoppas det... 


Av Therese Nilsson - 30 mars 2009 22:28

i saw it

but didnt care

now im here again

 but ill be okey

running away 

Av Therese Nilsson - 30 mars 2009 11:25

Mår inte så bra just nu

antagligen har väderomslaget från hetta i Kenya till kylan i Sverige tagit ut sin rätt

Jag hostar så det gör ont

hostar hela tiden

gör ont när jag sväljer

och snorar

låter trevligt eller hur?

Hemma från jobbet idag

vill inte vara hemma

man tänker för mycket då

hoppas det blir bättre snart

men känner mig för varm också

möjligtvis feber


kollar på home extreme makeover

alltid så rörande

vad mönniskorna gör för andra

alltså de som får vara med i programmen


såg revolutinary road igår

så sjukt bra film

tror många par känner igen sig i denna film

så sjukt bra

leonardo och kate winslet spelar så sjukt bra i filmen

älskar den!


måste hämta mer vatten nu

host host 

Av Therese Nilsson - 29 mars 2009 18:45

The spring is almost here

the sun is coming back

butterflies and flowers everywhere


butterflies in my stomach

no dont remember that

will i someday feel it again?

its nothing i more want


give me butterflies in my stomach

while you kissing me

wanna feel it


taking the easier road

so maybe its my fault

running away before getting the chance

yes, maybe my fault




Av Therese Nilsson - 26 mars 2009 22:26

each day goes by

still  wundering why

missing and thinking of someone to much 

run away

still running away

why dosent she stay


but she just cant

dont understand

to fragel

just let it go


where are you now?

not missing me no more?

is it better for me tu run away... 


but i will be right here waiting... 



Av Therese Nilsson - 24 mars 2009 19:59

i finally see the power is in me.


känner mig nöjd med det mesta igen

känner mig nöjd att vara ensam

om någon vill något får de bevisa det

känner mig nöjd med den tanken :)


träningen samma där känner mig nöjd

jag kommer kunna träna och forma min kropp som jag vill

bollen ligger hos mig


nöjd fått godkännt 6 veckor semester i september/oktober

skall till kenya då igen


ska börja kolla studier

känner mig nöjd!

för kanske studerar jag utomlands

nöjd


helt okej

bollen är hos mig. 


Av Therese Nilsson - 23 mars 2009 20:30

Hade svårt att sova igår

När jag väl somnade vaknade varje timme från 04.00 tills min alarmklocka skulle ringa 06.30

När jag stiger upp känner jag mig tung i huvudet och små snuvig

Ångesten sköljer över mig

Dags att gå till jobbet igen

efter 2 månader ska jag tillbaka till verkligheten

tyngre steg än vad jag tog idag har jag aldrig tagit

Kommer till jobbet några sitter på sina platser

ett kallt rum

så kallt

Förklarar att jag haft det underbart

Längtar tillbaka

längtan


Går till gymmet

gymmar och springer av mig allt

underbart

gymmet är nog min medicin nu framöver mot min ångest




Presentation

Omröstning

Do you realy trust your countries politics?
 No
 Yes

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21 22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Make a comment, Judge my blogg


Ovido - Quiz & Flashcards