Direktlänk till inlägg 23 april 2008

Tankar om USA, konflikten i Sudan och vara volontär

Av Therese Nilsson - 23 april 2008 11:54

Jag ska medge jag är inte så insatt i valet i USA som jag skulle vilja vara och jag litar inte på journalister som rapporterar från valet som t.ex det senaste om att Clinton sa att de ska utplåna Iran. Så tror jag inte att hon har formulerat utan det är ju naturligtvis för att vi ska gå in och läsa artikeln helt och hållet och reagera.

 

 Men det jag vill komma fram till är att jag tycker det är bra att det finns en stor makt som USA som bryr sig och säger vad de tycker och tar bort diktaturer och där de inte ”går rätt till i världen” som t.ex Afghanistan men tyvärr på fel sätt så civila får lida. Men det finns alltid fel som de gör och alla gör fel måste jag nog skriva innan någon blir upprörd över det jag skriver. Men att kunna få världen att bli bättre hur gör man egentligen? Ska man inte bry sig om andra och bara engagera i sig själv som Sverige verkar göra. FN vad gör de har inte hört något av dem på länge, men vanligt folk ser ju inte allt tyvärr och får inte veta all information så vilka är vi att döma då vi inte har all fakta och man ska inte döma något om man inte har sett båda sidorna från en historia, men det lilla jag vet kommenterar jag och gärna om ni vet något mer kan ni kommentera det.

 

Det jag önskar är att någon makt gärna USA, för Sverige vågar inte ställa hårda krav, blandar sig i konflikten i Afrika hårdare än vad det är gjort, Sudan, där vi alla vet hur regim terroriserar folket. Där muslimer hänsynslöst förtrycker de kristna.  Regimens hänsynslöshet har minskat efter 1998. Bidragande till detta var amerikanska påtryckningar och stöd till den sydsudanesiska gerillan. De eftergifter som regeringen gjorde, bland annat att inte längre kräva tillämpning av sharialag i södra Sudan, gjorde att USA tog bort Sudan från listan över "rogue states" - "gangsterstater". Stor eloge till USA, visst gör de misstag men de bryr sig om omvärlden det tror jag och önskar de kunde bli ännu hårdare i denna konflikt. Ska väl i alla fall nämna att Sverige har försökt lite grann att lösa konflikten. Under 2007 har Sveriges förre socialdemokratiske utrikesminister Jan Eliasson sökt få Khartoum-regeringen och de många olika upprorsledarna i Darfur att åtminstone sätta sig vid samma förhandlingsbord. Men var det endast för syns skull?

  

Vist sägs det att USA ibland blandar sig i saker egoistiskt men de bryr sig, man kan alltid analysera allt och misstag gör vi alla. Men om de inte gör något då tillåter vi allt i denna värld och hur skulle inte världen se ut om de inte hade stått över alla och handlat med egna krafter. Jag tror världen skulle vara ännu mer egoistiska och vara värre. Men det vet man ju inte. Allt kan inte lösas som till exempel konflikten i israel/Palestina där de verkar vara omöjligt att enas och inte verkar lösas oavsett vem som försöker hjälpa till.

 

Angående valet känns det inom mig att jag vill att Obama ska vinna över Clinton. Jag vet inte varför som sagt var jag är inte insatt men får den känslan att han är bättre. Men jag ska se om jag hittar några klipp om deras presskonferenser där de uttalar sig själv och då få en bättre uppfattning. Kanske sent tänkt, men bättre sent än aldrig.

 

Det jag också önskar är att jag så gärna skulle vilja arbeta som volontär i Afrika och hjälpa de kristna där gärna i Sudan. Men för det första jag har fast anställning kan inte ta tjänsteledigt för att hjälpa mina medmänniskor måste jag säga upp mig. För det andra jag måste betala en stor summa pengar för att få vara volontär. Det enda jag vill bo i ett rangligt skjul/tält, leva fattigt och leva som befolkningen där vatten och bröd som man brukar säga, ha samma kläder smutsiga flera dagar och inte kunna tvätta håret. Vara som en afrikan, leva med dem och hjälpa dem med det jag kan dela ut mat och sådant. Men det går inte att hjälpa sina medmänniskor bara för en månad eller två och få åka ner. Jag ska undersöka mer om detta men har inte fått tag i så mycket fakta, men vet att det finns kristna volontärer i kyrkan som åker ner kanske kan få rådgivning och kolla om det där. Om någon som läser min blogg ser mer om detta och vart jag kan hitta mer information och vart jag kan vända mig ge mig gärna en kommentar om det.

 

Bless you all

Therese Nilsson

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Nilsson - 1 mars 2011 08:45


  Tillbaka i Sverige och tillbaka till arbetet Nyligen gift och mer lycklig än någonsin Jag är höggravid i vecka 31 och det känns underbart Saknar min man som kommer hem i sluttet av månaden Ensamt utan honom Har börjat ta i tur med  försä...

Av Therese Nilsson - 21 februari 2011 23:06

Bevis på att globaliseringen har spridits till mellanöstern och afrika Demonstrerar mot den korrupta regimerna och för mänskliga rättigheter Äntligen säger jag!   Men som artikeln i SVD säger om vad Sverige tycker (http://www.svd.se/opinion/b...

Av Therese Nilsson - 16 september 2010 12:45

some few hours then its time to go to move on still i cant let you bee but its like wishing for rain in the desert but im holding you close than most coz you were my heaven ...

Av Therese Nilsson - 12 september 2010 20:01

All i do is waiting waiting longing after you baby baby my heart is aching, breaking beeing apart from you is makin my heart achin breaking til the day will never be apart   all the stars on the sky i saw you do you know what you me...

Av Therese Nilsson - 21 juni 2010 15:37

back again why are  there always cluds on the blur heaven never blue as the sea always something worring me ...

Presentation

Omröstning

Do you realy trust your countries politics?
 No
 Yes

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Make a comment, Judge my blogg


Ovido - Quiz & Flashcards