Direktlänk till inlägg 14 augusti 2008

Columbus, och missvisande historia böcker

Av Therese Nilsson - 14 augusti 2008 22:02

 I skolan är vi inpräntade att det var Columbus som upptäckte America. Varför står det så i våra böcker? Christoffer Columbus upptäckte inte America. När han anlände dit år 1492 bodde det redan mellan 70 och 90 miljoner människor, utspridda på hela kontinenten. Deras förfäder som i den rätta meningen upptäckte America hade kommit dit ca 12 000 år tidigare. De kom från östra Asien ock kom via Stilla havet med båtar. De var, som vi vet,  de första människorna  i Amerika. De utvecklade där olika nationaliteter och språk. I Centralamerika fanns det maya,nicarao och huasteker. I Nordamerika anasazi, mogollon och hopewell. Några i sydamerika var arawak, tupi, guarani, nazca, moche och quechua. Vid den europeiska erövringen fanns det enbart i Brasilien redan 230 olika folk. Folken kom att kallas för indianer av Coloumbus och hans följeslagare, som ju trodde att han hade kommit till Indien.


Men när vi vet detta varför lär vi oss fortfarande att Columbus upptäckte Amerika? Rätta namnet kanske är första europeen i Amerika. Men upptäckare är han ju dock inte. Det innebär att skolverket går ut med fel information till ungdommarna och missvisande information i våra historia böcker. Jag kommer ihåg när jag  var mindre lärde in mig detta till provet vi hade i historia. Indianerna nämns men inget mer än så. Jag förstår inte hur det kan tillåtas.


Vad mer är inte då fel skrivet i historieböckerna? Eller skrivet som nationalist till för att försköna sitt eget land? Till exempel när jag gick på gymnasiet hade jag en historielärare som hette Kaj som var bra och han visade ofta olika texter om olika historiska händelser. Jag minns mest slaget om Norge där det var en strid som vi fick läsa enligt svensk media på den tiden och även läsa hur Norge skrev om slaget. Helt skilda berättelser som båda sidor utgav ha vunnit och att den andra sidan inte var en bra stridshär. 


Jag vet också av en turkisk vän som gick i Turkiet fick i skolan lära sig om kurder och syrianer/arameer om dess historia vinklat fel hur dom inte var goda. När det själva verket var de själva som utförde massmord med kurdeerna på de kristna i landet. Som de änn idag inte erkänner och är en av anledningarna varför de inte får komma med i EU.


De böcker som vi ger till våra ungdommar om historia måste nog ses över för i vissa fall kanske vi förenklar historian för mycket för att få ungdommarna att lära sig lätt men istället gör att de inte lär sig allt och inte sanningen. 

 
 
Ingen bild

Intresserad

14 augusti 2008 23:51

Intressant så har vi också Leif Eriksson som säga ha upptäckt "Amerika" vid år 1000 e.kr Jag har hört att de som vinner krigen skriver historien det är nog inte hela sanningen med en del. Alla historie böcker har nog en nationalistsik anda över sig och jag tror att man lär sig på vägen att ta det som står i historieböckerna med en nypa salt, De stora händelsena behöver vi nog inte förringa ex 1632 när Gustav den 2:a Adolf dör det hände det är proffesorerna enade om hur det gick till råder det delade meningar om. Sanningen vad är det det är också en fråga som tåls att diskutera vems sanning min eller din jag tror att vi kan ha olika sanningar men jag tror även på en optimal sanning. Jag tror mer vi får fokusera mer på vilken sanning vi vill ge ut till våra ungdomar för där finns nog några st att välja på. När vi analyserar och vrider och vänder på dokument ifrån forna tider finns det hur mycket subjektivitet som helst, vi kan hitta fem olika dokument om Drottning Kristina Gustav 2:a Adolfs dotter. Varför abdikerade hon och övergick till katolicismen och flyttade till Rom? Först läser vi prästen "Sten" skrift sen läser vi hovmarshalk Henri skrift. Helt olika skrifter. "Sten" säger att Drottning Krisrtina är en lands förädare som har övergivit Sverige, för ett leverna fullt med lyx och synd. Henri skriver att det var det ända riktiga och beslutet var bra för Sverige och att Drottningen lever ett fromt liv. Sen får man börja kolla på vem var det som skrev och varför hade de en personlig realtion med Drottningen eller händelsen?
Detta är deras sanningar men vilket ligger närmast Drottning Kristinas sanning och vilken sanning vill vi ska komma ut till våra ungdomar självklart den sanning som ligger närmast objektet eller händelsen. Men vem ska avgöra det och är det så lätt att göra det 400 år senare. Idag får blir vi proppade med mycket information inte bara ifrån moderlandet och det kan vara bra jag tror det hjälper oss att vidga våra vyer. Männsikor från andra länder som kan ta med sina sanningar. Det är bra att ta upp såna här saker och lyfta fram idag behöver vi inte vara rädda för våra åsikter kan peka på saker som är fel och ska göra det så vi kan få den bästa utvecklingen som möjligt. Jag tror tyvärr allt ö många köper det som läraren säger att skulle vara någon optimal sanning som de lär ut därför är det bra att ha dem som ifrågasätter och vägrar svälja allt som dukas fram på bordet så jag tackar för den här fina tansken och hoppas i framtiden att den ultimula sanningen ska komma fram i skolan det är min utopi.

 
Ingen bild

terzo self

15 augusti 2008 08:43

Absolut allt för ofta kommer bara en sidas åsikt fram. Det ska man inte glömma som idagens krig Georgien. Alla svenska medier och journalister är i georgien ingen i ryssland, får vi verkligen fram all sanning då? Och en annan fråga kan Sverige fortsätta kalla sin politik neutral? Ett ställningstagande tar man alltid och nu är vi på USA s sida. Vi är nog mer aktiva än vad som kommer ut och neutrala var vi inte ens i 2 världskriget fast vi kallade det. SÅ fram med sanningen gott folk! Jag förmedlar ej sanningen heller jag kan inte allt och jag tolkar endast de jag läser :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Nilsson - 1 mars 2011 08:45


  Tillbaka i Sverige och tillbaka till arbetet Nyligen gift och mer lycklig än någonsin Jag är höggravid i vecka 31 och det känns underbart Saknar min man som kommer hem i sluttet av månaden Ensamt utan honom Har börjat ta i tur med  försä...

Av Therese Nilsson - 21 februari 2011 23:06

Bevis på att globaliseringen har spridits till mellanöstern och afrika Demonstrerar mot den korrupta regimerna och för mänskliga rättigheter Äntligen säger jag!   Men som artikeln i SVD säger om vad Sverige tycker (http://www.svd.se/opinion/b...

Av Therese Nilsson - 16 september 2010 12:45

some few hours then its time to go to move on still i cant let you bee but its like wishing for rain in the desert but im holding you close than most coz you were my heaven ...

Av Therese Nilsson - 12 september 2010 20:01

All i do is waiting waiting longing after you baby baby my heart is aching, breaking beeing apart from you is makin my heart achin breaking til the day will never be apart   all the stars on the sky i saw you do you know what you me...

Av Therese Nilsson - 21 juni 2010 15:37

back again why are  there always cluds on the blur heaven never blue as the sea always something worring me ...

Presentation

Omröstning

Do you realy trust your countries politics?
 No
 Yes

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Make a comment, Judge my blogg


Ovido - Quiz & Flashcards