Direktlänk till inlägg 10 september 2008

Synen på Afrika och dess fattigdom

Av Therese Nilsson - 10 september 2008 20:14

 Jag har gjort en uppgift i mina studier som handlade om min syn på Afrika och om landet är fattigt. Detta är jätte kortfattat och tåls komenteras!


Synen på Afrika


Min syn på Afrika är en kontinent med många olika kulturer och en stolthet över sin historia. Man ser en bild i median om allt "elände" som händer men i dokumentärer och intervjuer ser man hur stolta människorna är och hur glada de är över det de har. Familjen, traditioner och kulturer betyder allt för dem, mycket som vi i Sverige har glidit ifrån enligt mig, vår kultur var också så tidigare. Familjelivet är inspirerande hur man gör allt för varandra. Dansen och musiken är ljuvlig och det samlar folket. Jag tycker att mot varandra, sitt eget folk, är de mer öppna och gästvänliga än vad vi i Sverige är. Djurvärden och naturen med dess savanner fascinerar mig. Som ni kanske läser så beundrar jag kulturen i Afrika mer än min egen. Men dock har jag inte sett allt men det är så jag vill se den. Jag ser på Afrika med en stor möjlighet att komma i fatt "i-länderna". De har tillgångar men på grund av olika anledningar inte har gjort det ännu. Kommer till det senare. Jag tror folket i Afrika har en finare människosyn än vi i väst, dock finns det alltid överallt vissa undantag. En undersökning som jag läste om någonstans togs fram i Afrika och i andra världsdelar hur folket själva tyckte om globalisering. Då var folket i de olika länderna i Afrika positiva för globalisering och hjälp från väst trots de vi gjorde en gång i tiden mot dem. Det talar för den fina människosynen de har.

Medians bild av Afrika


Den bild av Afrika som förmedlats i Europa är en avkortad och förenklad bid som anpassar de korta nyhetsinslagen och väldigt kortfattat i tidningarna. Alltid vad som händer aldrig nämns det om undantag, anledningar och inte nämnts det om att det inte är så i hela kontinenten. Krigen är stamkrig, svälten beror på den ogästvänliga miljön och människor som är helt beroende av bistånd. En kontinent som är fylld av ständigt krig,svält och sjukdommar. Den otillgängliga och hopplösa kontinenten. Men detta existerar inte över hela kontinenten. Detta har man lärt sig sen skolan men insåg vid mina 2 resor till marocko och tunisien att det inte alls är så. Jag har själv länge fått uppfattningen om att Afrika är som ett enda stort folk men en kultur vilket inte är fallet. Inte nämns det om västs del i de olika konflikterna när vi vid kolonialsimen drog gränserna som vi ville mellan dessa folkgrupper, där allt blandades och arvet vi lämnade hur man kuvar ett folk. Medians största brott tycker jag är att ansvaret för dessa olika situationer läggs helt på afrikanerna själva, istället för våran påverkan. Men jag har märkt på senaste tiden så har det kommit en och annan artikel om kritisering hur vi tacklar Afrikas situation och bloggandet som är ett nytt påfund har ökat och ger ökad kunskap till oss andra hur det verkligen ser ut. Kanske får fler upp ögonen förhoppningsvis då. Jag har nyligen även reagerat på konflikten i Georgien. Vår egen kära Karl Bildt sa i en intervju i nyheterna om att han inte kunde förstå att något sådant här kunde hända så nära vårt eget land och hur allvarlig denna situation är då, eftersom det kan spridas i europa. Är det bara då Sverige skall reagera eftersom det är så nära och att vi kan bli påverkade? Är det därför det inte rapporteras så mycket längre angående konflikten i Israel och folkmordet i Darfur? Är det då man ibland känner att Sverige inte bryr sig? För att det är så långt bort och inte kan påverka oss? Det gör mig besviken.

Skall kulturen vara lika världen över?


För det första en kultur bygger på traditioner och religioner. Kan världen få en kultur och en religion? Nej, det är varken möjligt eller nödvändigt. Frågan känns som en påminnelse som jag tycker är likt vår historia med ungefär denna ide som till exempel folkmordet på bland annat aramèerna i Turkiet och den spanska inkvisationen. Vem kan döma vilken kultur som är rätt? Vi alla är individer som tolkar det vi ser och tar del av de vi tycker stämmer överens med oss själva i den kultur vi lever och det är det som gör varje människa unik. Tack vare kulturer och traditioner så kan man forska om historian och eftersom vi alla har olika föresättningar i livet så kan man tack vare kulturen förstå andra bättre. Det som är viktigare är en ökad accept för olika kulturer och förståelse. Information om mänskliga rättigheter och stöd till folket. Jag tror inte helt och hållet att en kultur gör en människas val dåligare och påverkar helt och hållet hur ett land styrs och hur människor beter sig. Se på USA som ska vara ett föredömme är deras kultur den bästa? God bless Amerika säger dom ständigt men var i deras kultur och religion står det att man ska döda oskyldiga människor eller utnyttja dem? Ingenstans. Så frågan är inte kulturen utan de mänskliga rättigheterna som skall komma fram. Med ökad kunskap och utbildning tror jag inte att kultuern skulle stå i vägen för rättigheterna. Men detta är min syn som kan diskuteras.


Är Afrika fattigt?


Afrika som kontinent är rikt på råvaror med bland annat guldförekomster, fosfater, platina, diamanter, naturgaser och oljereserver. Afrika  är jordens kanske rikaste kontinent om man kollar på naturresurserna (därför europerna ville kolonisera kontinenten)  men med den fattigaste befolkningen. Fattigdomen som finns bör då alltså inte bero på resursbrist. Det finns nog goda möjligheter till ett framgångsrikt jordbruk mer de rätta redskapen. Men trots det svälter en stor del av Afrika och ändå lever en stor del av befolkningen på högst en dollar per dag. År 2000 var hälften av världens fattiga boende i Afrika sägs det. Men år 1970 rapporterades det endast 10%. Afrika är den enda kontinenten som blivit fattigare under de senaste 25 åren. Slaveri, kolonialism och det kalla kriget har inneburit begränsningar av ekonomisk utveckling och politik. Afrika har varit självständigt i över 30 år och har fått enorma bistånd från omvärlden. Men ändå ser vi ingen ljusning i situationen. Korruptionenen har sin förklaring till detta men även uttnytjandet från omvärlden som fortfarande pågår och utsugningen av resurser. Regeringen i de drabbade länderna ser inte till landets bästa, de för en politik som gynnar en elit och antagligen där biståndet hamnat dessvärre. En sådan vacker kontinent som Afrika skall inte behöva vara fattigt och hur kan man som ett lands regering inte vilja föda upp sina egna barn?

 
 
Ingen bild

Intresserad

14 september 2008 22:18

Västvärldens människosyn kontra "Afrikas" människosyn tror jag också skiljer sig ganska mycket överlag. Jag tror inte på någon generalisering sen är det svårt att titta på en hel kontinets männsikosyn när vi kan ha olika tankar beroende på om man bor i ett land eller något annat. Jag har tänkt på en sak varför säger vi Afrika som om alla länder som ligger på den kontinetet skulle höra ihop, men det är en helt annan fråga. Jag har aldrig varit i något Afrikanst land men de människor som jag har stött på som härstämmar ifrån den kontinetet har oftstat haft en annan syn på livet vilket inte är konstigt om man lägger in alla aspekter som der hör till att komma ifrån något annat land. Jag menar att Danmark skiljer sig ganska mycket åt ifrån Sverige rent kulturmässigt även om länderna gränsar till varandra på vissa ställen. Jag tycker dessa frågor är viktiga och väldigt intressanta.
Något som kan uppröra mig väldigt mycket är en sak som du tar upp, att den Afrikanska kontineten är väldigt rik på naturtilgångar kanske den rikaste i världen. Ändå så finns det så mycket fattigdom. Det får mig att skämmas lite för att jag bor i den delen av världen som är en stark bidrag till varför det ser ut som det gör i Afrika. Du tar upp ett moralsikt ställningstagande i din text angående lilgiltighet, om vi inte handlar och låter saker ske är vi då delaktiga i denna stöld som pågår av den fina kontinent som håller på att rensas av giriga företagsledare och regeringar. Mitt svar är JA, vi är alla skyldiga om vi inte gör någonting. Men då kommer den stora frågan vad man kan göra ? Vi kan ta aktiva ställningstagande vilka företag vi väljer att handla av om vi köper diamanter som kommer ifrån ex Sierra Leone. Jag tror att det är fler och fler sådana ställningstaganden som vi som den nya unga genarationen måste ta mer och mer. Jag menar inte bara i "Afrika" frågan nu utan i miljö aspekten vi måste rikta våran köpkraft till de rätta ställena, vi kan påverka mer än vi tror vi konsumerar mycket och utan konsumenter kan inte företagen växa så med våran köpkraft kan vi vara med att påverka mycket mer än vi kan tro. Jag får välja mina strider och även om jag inte tror det så den striden jag tar i Ica affären om jag ska köpa rättvise märkt eller det billigare märket kan göra mycket stor skillnad.
Ddet finns så mycket orättvisor här i världen ibland känns det som det fins mer än det finns rättvisor, men samtidigt är det bra så vi har något att kämpa med, jag tror att Gud vill att vi ska kämpa lite intefå allting grattis varför välrden ser ut som den gör och varför saker och ting är som de är kan bara Gud svara på, men jag vet att det finns hopp idag och därför som jag blir extra glad när jag mitt i allt kan se en ljustråle skina elleman de grå molnen. Att det finns en själ som är redo att ta strid för det goda, för rättvisan som inte ger sig utan fightas mot strömmen på den smala vägen som leder till rättfärdighet och härlighet. Det ger mig glädje och mod att fortsätta mina strider så det tackar jag dig för att du är en förebild.
En annan sak om jag ska jämföra den "Afrikanska" kulteruen med den Svenska är tron där nog många i Sverige saknar någon tro på Gud. Även om alla inte tror på samma sak som jag på den stora kontinenten i söder så är jag övertygad om att många har en tro på högre matkter och det skänker en glädje även i sorgens tider. Jag såg ett reportage om Zimbawe, det var en man som hade blivit misshandlad av Mogabes parti medlemmar för att han var i oppositionen och nu när det hade lugnat sig lite och saker såg lite bättre ut frågande den Europeiska reportenr mannen om han inte var sugen på hämnd (så är det Amerikanska rättväseendet uppbyggt på) så svarade han att det var han inte och att Gud kommer skippa den rättvisa.
Sen kam man vidare diskutera det här med att vilken regering vill inte föda upp sina egna barn tyvärr så finns den mänskliga faktor alltid med bakom regeringen finns det då giriga människor som bara tänker på sig själv så kan det bli svårt. Om vi tittar på Mugabe som har gjort väldigt mycket gott i Zimbawe och som skulle ha kunnat bli en av de historiskt posetiva minnesvärda männen i landet. Som någonstans på vägen helt tappade fotfästet och gav efter den stora och breda vägen som leder till fördärvet. Nu så fast i skiten att han inte vågar släppa på makten för att han är rädd för att bli åtalad för brott mott mänsligheten. Min heliga skrift säger att vi är slav under synden men att vi är friköpta av min Herre Jesus Kristus.
Jag ser fram emot en fortsättning på debatten och att få lära mig mer av denna vackra kontinent som heter Afrika :)
God Bless The World

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Nilsson - 1 mars 2011 08:45


  Tillbaka i Sverige och tillbaka till arbetet Nyligen gift och mer lycklig än någonsin Jag är höggravid i vecka 31 och det känns underbart Saknar min man som kommer hem i sluttet av månaden Ensamt utan honom Har börjat ta i tur med  försä...

Av Therese Nilsson - 21 februari 2011 23:06

Bevis på att globaliseringen har spridits till mellanöstern och afrika Demonstrerar mot den korrupta regimerna och för mänskliga rättigheter Äntligen säger jag!   Men som artikeln i SVD säger om vad Sverige tycker (http://www.svd.se/opinion/b...

Av Therese Nilsson - 16 september 2010 12:45

some few hours then its time to go to move on still i cant let you bee but its like wishing for rain in the desert but im holding you close than most coz you were my heaven ...

Av Therese Nilsson - 12 september 2010 20:01

All i do is waiting waiting longing after you baby baby my heart is aching, breaking beeing apart from you is makin my heart achin breaking til the day will never be apart   all the stars on the sky i saw you do you know what you me...

Av Therese Nilsson - 21 juni 2010 15:37

back again why are  there always cluds on the blur heaven never blue as the sea always something worring me ...

Presentation

Omröstning

Do you realy trust your countries politics?
 No
 Yes

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Make a comment, Judge my blogg


Ovido - Quiz & Flashcards