Direktlänk till inlägg 18 september 2008

Världens konflikter

Av Therese Nilsson - 18 september 2008 17:31

Världens konflikter är en miniserie som går på kanal 1 på tisdagar 20.30 (tror jag tiden var). Om ni har missat något program så kan man se det igen via den underbara tjänsten svt play på www.svt.se. 3 program har sänts och har handlat om Tjetjenien, Patani och Darfur. Ett kort program på endast 30 minuter men tar upp de viktiga ämnena i konflikterna. Klockrent program som alla bör se!


Jag ska snart kolla på The devil came on hourseback som också är om Darfur som min vän Anna rekomenderade till mig. Ni får höra senare vad jag tycker om den :) Säkerligen suverän som vanligt när Anna rekomenderar :D


I helgen på föreläsningen från Alex muwgai ( tror jag det stavades) berättade han om Afrikas historia under kolonialismen. Fick veta att även Etiopien koloniserade länder i Afrika. Det hade jag ingen aning om. I skolan lärde man sig endast om stormakterna i Europa som drog fram i kontinenten. En Afrikan själv berättar det för oss och det uppskattar jag. Han visade även en karta över hur Afrika var uppdelat på stammar innan de europeiska stormakterna och Etiopien koloniserade kontinenten ( jag önskar jag hade denna karta, ska försöka få den) . Det var en karta med hundratals kanske tusentals uppdelningar på många små stammar som levde i sitt område innan. Innan kolonialismen levde Afrika och stammarna i fred med varandra. Det var Europa och Amerika som var makterna som förde krig i sina kontinenter. Sedan kom Europas stormakter till Afrika och Amerika tog över Sydamerika. Stormakterna delade upp kontinenten beroende på vilka naturtillgångar de ville ta över. Drog gränser väldigt raka och stora ( precis som det ser ut om man kollar på gränserna i europa). Stammarna som levde tillsammans i sitt område blandades med en annan stam eller delades itu. Onaturliga gränser och länder formades. Frankrike som kolonisatör sa till sina urinvånare att göra om sin kultur och forma den som Frankrikes om de gjorde så skulle de vara lika värda som folket from Frankrike. England som kolonisatör var grymmare. Urinvånarna var tvugna att följa Englands kultur och sedeer. Men även om de gjorde precis som England sa och följde det till 100% var de inte lika värda som engelsmännen. Urinvånarna där Frankrike koloniserade hade chansen att utbilda sig och få hjälp men inte de som bodde där England koloniserade.

I länderna utsågs män i länderna som skulle se till att detta följdes och de utnyttjade denna makt precis som stormakterna ville och utnyttjade den övriga befolkningen. Stormakterna behövde arbetskraft och för att få den så billig som möjligt och inte anställa egna män så införde de skatt i samhället. På den tiden arbetade urinvånarna endast för att få mat på bordet för dagen. När skatten infördes var de tvungna att arbeta utanför sina egna jordbruk och kom ut till plantagen där stormakterna sedan tog pengarna till sitt eget land och sög ut tillgångarna från de afrikanska länderna. Det finns mycket att komentera och detta är bara en början från mig ;) 


Bless you my sisters and brothers all around the world

We are the same

Therese Nilsson 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Nilsson - 1 mars 2011 08:45


  Tillbaka i Sverige och tillbaka till arbetet Nyligen gift och mer lycklig än någonsin Jag är höggravid i vecka 31 och det känns underbart Saknar min man som kommer hem i sluttet av månaden Ensamt utan honom Har börjat ta i tur med  försä...

Av Therese Nilsson - 21 februari 2011 23:06

Bevis på att globaliseringen har spridits till mellanöstern och afrika Demonstrerar mot den korrupta regimerna och för mänskliga rättigheter Äntligen säger jag!   Men som artikeln i SVD säger om vad Sverige tycker (http://www.svd.se/opinion/b...

Av Therese Nilsson - 16 september 2010 12:45

some few hours then its time to go to move on still i cant let you bee but its like wishing for rain in the desert but im holding you close than most coz you were my heaven ...

Av Therese Nilsson - 12 september 2010 20:01

All i do is waiting waiting longing after you baby baby my heart is aching, breaking beeing apart from you is makin my heart achin breaking til the day will never be apart   all the stars on the sky i saw you do you know what you me...

Av Therese Nilsson - 21 juni 2010 15:37

back again why are  there always cluds on the blur heaven never blue as the sea always something worring me ...

Presentation

Omröstning

Do you realy trust your countries politics?
 No
 Yes

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Make a comment, Judge my blogg


Ovido - Quiz & Flashcards