Alla inlägg den 17 juni 2009

Av Therese Nilsson - 17 juni 2009 12:31

Min favorit spalt Brännpunkt på SVD har återigen tagit upp frågan om Patentlagen. Dock väldigt mild i sin ton till denna lag.

Jag kan förstå att forskare som uppfinner nya tekniska saker vill ha patent och tjäna en slant på det naturligtvis, det är de värda.


Men patent på läkemedel är idiotiskt. Patent på läkemedel som är en skillnad på liv och död är idiotiskt. Som t.ex bromsmedicinerna på Hiv och Aids som andra företag kan kopiera och sälja biligare i Afrika så fler har råd. Länder kan ha råd och sponsra till sitt folk utan kostnad, som Botswana har gjort.

Men bromsmedicin är inte billigt nu med patenten och behövs verkligen ses över.
Om jag satt i en Eu-stol skulle jag tycka det är en väldigt viktig fråga.

Om FN kan finansiera så forskaren får sina stålar och människor sedan kan räddas och leva.

Så mycket som går som bistånd idag bör FN och EU kunna avara och ge till forskningen och då ta bort denna patent på livsviktigt läkemedel som är en skillnad på liv och dö. Då en stor del av budgeterna som afrikas länder har avvaras till fattigdomsbekämpning och som i sin tur är på grund av att en stor del av befolkningen är drabbade av Hiv/Aids. Skulle en upplösning av patentlagen vara så mycket bättre för ländernas framtid och fattigdomsbekämpning än vad biståndspengar för att bekämpa Hiv/Aids vara med den rådandade dyra bromsmedecinen.

Möjligtvis har jag fel. Men kan inte se något fel i att ta bort Patenten på läkemedel som är livsnödvändig.


Tezz

Presentation

Omröstning

Do you realy trust your countries politics?
 No
 Yes

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Make a comment, Judge my blogg


Ovido - Quiz & Flashcards