Alla inlägg under augusti 2008

Av Therese Nilsson - 24 augusti 2008 21:08

Vissa dagar känner man sig nästan osynlig

som om ingen riktigt bryr sig om en

en löjlig tanke

min syster ringde mig och vi pratade

pratat med vänner på msn

jag har haft fullt upp med att plugga teorin

men ändå känner man sig helt ensam

som om ingen bryr sig

känslan kommer krypande

går iväg till gymmet visar sig vara stängt när jag kommer fram

hade för mig att det skulle stängas igen imorgon

för långt att gå till mitt andra gym

tar en powerwalk istället

hemma igen pluggar

kollar NAVY CIS

känns ensamt igen och tomt

den känslan har kommit mer och mer

och jag vet inte varför

imorgon ska jag fortsätta min andra vecka på intensiv kursen och min kurs

börjar imorgon afrikalinjen med mänskliga rättigheter

jag tränar mycke har saker igång hela tiden

men ändå jag känner mig ensam... 

Av Therese Nilsson - 23 augusti 2008 19:32

Show me the reason 

why  should i trust you

and why you will be different

from others

i have no faith

and i have a scar across my heart

so why will you be different


refrain.


dont think for a second

i will belive in the words you telling me

coz doin tells more than words baby

show me with your eyes

show me in every little thing you do

coz doing it is more than  words

its the truth


have patience

ive been hurt

and only by faith i have i will find love again

god will help me on the right way

if you think im worth your love

you stay and fight for me

like i will when i find you

and i want it so much


refrain.


 Show me the reason to love again


En mycket bra text :) 

Av Therese Nilsson - 21 augusti 2008 19:54

4 dagen har gått på min intensivkurs

det känns så bra

vissa fel gör jag fortfarande absolut

men jag gör framsteg

jag kan växla bra, starta i backe uppför o nerför.

kurvor stanna krypköra yes

i dag gick det lite dåligare

men är så jävla trött och fick en annan handledare idag då hon jag brukar köra med var sjuk och jag lovar det gör mycke

det blir skillnad både ny bil och nytt lärningsätt och

sätt att prata med en...

har bromsat på högre hastighet också och jag är vist bra på rivstarter fast jag ej ska vara det hehe :D

imorgon är det halvdag sen ska jag ta det lugnt är helt slut

ska nog sova när som helst...

yes jag vet men är så trött

godnatt allt folk o jag kommer bli lättare att nå nu på helgen :) 

Av Therese Nilsson - 18 augusti 2008 20:53

Idag var det min första dag på semestern

min första dag på intensivkursen

3 körlektioner var inplanerade

har aldrig tidigare kört en bil

började med att sätta igång bilen

inga problem alls fick igång den på första försök

men först ville jag åka lite fortare än vad jag skulle

hehe typiskt mig :)

men ingen problem att ratta och krypköra och backa

gick bra det med och krypköra framåt gick till slut växla inga problem :)

var en bra mycke bra dag på parkeringen

imorgon ska jag finslipa att svänga i en kvadrat och backa sakta

sakta therese kom ihåg sakta nu :D


haha fick pröva att komma iväg fort om man väntar till exempel på rött ljus

nedräkning av malin som satt med jag rivstarta snygga spår i gruset hehe ;)

måste nog passa mig lite för farten så här i början

det tar vi sen ;)

jaoooo nu är vi på väg det rullar på :D 

Av Therese Nilsson - 17 augusti 2008 19:20

Semestern är här,  5 härliga veckor

men jag är inte så trött längre som jag var innan

som om tröttheten har försvunnit.

imorgon ska jag börja med intensivkursen direkt

så ingen lugn stund här inte

bokat 2 veckor men eftersom jag aldrig har kört blir det mer än 2 veckor

får se hur det går

jag hoppas att det går bra och att jag inte är alltför trög

jag brukar ha lätt att lära mig saker men vi får se

får gå in med låga förväntningar så får vi se:) 


mina älskade systerdöttrar har vuxit så fort

Jonna kan nästan krypa

vilken söt liten knubbis hon är!

Alice kan prata bättre nu :)

massa kärlek i helgen av dem,underbart!


Min kompis kille har tyvärr visat sig vara en idiot mot henne!

precis lägligt till semestern :(

så jag är ledsen för henne och vet hur det känns

exakt till semestern förra året var det så för mig :(

men vi ska stötta varandra i intensivkursen imorgon

och tänka på annat...


As the rain is coming from the sky

my thoughts are stuggling again

remember how it used to  be

and i hope you`ll be okey

remeber that we are worth something better

wipe your tears

it will be better

follow the little light you see

and wish that the next day will be starting of something new 




Av Therese Nilsson - 14 augusti 2008 22:02

 I skolan är vi inpräntade att det var Columbus som upptäckte America. Varför står det så i våra böcker? Christoffer Columbus upptäckte inte America. När han anlände dit år 1492 bodde det redan mellan 70 och 90 miljoner människor, utspridda på hela kontinenten. Deras förfäder som i den rätta meningen upptäckte America hade kommit dit ca 12 000 år tidigare. De kom från östra Asien ock kom via Stilla havet med båtar. De var, som vi vet,  de första människorna  i Amerika. De utvecklade där olika nationaliteter och språk. I Centralamerika fanns det maya,nicarao och huasteker. I Nordamerika anasazi, mogollon och hopewell. Några i sydamerika var arawak, tupi, guarani, nazca, moche och quechua. Vid den europeiska erövringen fanns det enbart i Brasilien redan 230 olika folk. Folken kom att kallas för indianer av Coloumbus och hans följeslagare, som ju trodde att han hade kommit till Indien.


Men när vi vet detta varför lär vi oss fortfarande att Columbus upptäckte Amerika? Rätta namnet kanske är första europeen i Amerika. Men upptäckare är han ju dock inte. Det innebär att skolverket går ut med fel information till ungdommarna och missvisande information i våra historia böcker. Jag kommer ihåg när jag  var mindre lärde in mig detta till provet vi hade i historia. Indianerna nämns men inget mer än så. Jag förstår inte hur det kan tillåtas.


Vad mer är inte då fel skrivet i historieböckerna? Eller skrivet som nationalist till för att försköna sitt eget land? Till exempel när jag gick på gymnasiet hade jag en historielärare som hette Kaj som var bra och han visade ofta olika texter om olika historiska händelser. Jag minns mest slaget om Norge där det var en strid som vi fick läsa enligt svensk media på den tiden och även läsa hur Norge skrev om slaget. Helt skilda berättelser som båda sidor utgav ha vunnit och att den andra sidan inte var en bra stridshär. 


Jag vet också av en turkisk vän som gick i Turkiet fick i skolan lära sig om kurder och syrianer/arameer om dess historia vinklat fel hur dom inte var goda. När det själva verket var de själva som utförde massmord med kurdeerna på de kristna i landet. Som de änn idag inte erkänner och är en av anledningarna varför de inte får komma med i EU.


De böcker som vi ger till våra ungdommar om historia måste nog ses över för i vissa fall kanske vi förenklar historian för mycket för att få ungdommarna att lära sig lätt men istället gör att de inte lär sig allt och inte sanningen. 

Av Therese Nilsson - 14 augusti 2008 18:07

The thought are coming again

I thinking realy much these days

As you can see by my writing before

I have been sad and sometimes felt lonley

But these days i havent

Its like im satiesfied

I know what i want

I know what i need

And im not worried

Because i will have all that

Maybe not today

And not tomorrow

But someday i will

And then it will be all worth it

Dont understand why just to "hook up"

Because i have the power to restrict

I will put all my fire in it

Why waste my time

Love me or leave me alone


Now its a blessing in the sky

And i feeling so beatiful

Cause im just myself

I carry on, on my road

Straight ahead

I get they joy of life by helping others in need

I dont do much

I know

But i hope it gives joy to someone 

It feels wunderful like im doing something for the greater good

And nothing compares to that 

Bless you my child

Weep away your tears

Remember it comes a new day

Do the best of the situation

And remember

It will always be someone somewhere who really loves you 

And evry where i am there will you be God


Bless You All

Therese Nilsson 

Av Therese Nilsson - 11 augusti 2008 18:33

åter igen har jag migrän

mitt huvud bankar

det känns som huvudet ska sprängas

känner mig trött kan inte sova

måste jobba kan ej vara hemma

men kunderna skulle bli irriterad idag om jag hade jobbat

 eftersom jag inte skulle orka jobba med värken

den bör gå bort under natten

migrän är inte att leka med 



Presentation

Omröstning

Do you realy trust your countries politics?
 No
 Yes

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Make a comment, Judge my blogg


Ovido - Quiz & Flashcards