Alla inlägg den 20 november 2008

Av Therese Nilsson - 20 november 2008 20:33

En utveckling åt rätt håll?

Sedan 1945 har det varit 150 väpnade konflikter i världen. Idag pågår 30 av dem och huvuddelen av dem är relaterade till inbördeskrig. 

Under första världskriget var antalet civila dödsoffer cirka 5% . Det vill säga, 95% av krigets offer var militärer som stupade ute på fältet.

Under andra världskriget var antalet civila dödsoffer cirka 50%. Med tanke på att det var ett krig som i stor utsträckning gick ut på att utplåna med den makabra avsikten att “förädla” hade man nästan kunnat vänta sig att siffran skulle vara ännu högre.

2008 är 95% av dödsoffren i väpnade konflikter civila. De 95% som alltså brukade vara militärer är idag de som inte egentligen har något alls med striden i fråga att göra. De var bara hemma eller på jobbet.
De var bara på fel plats, men av rätt anledning.
Hur har det gått till att krigsföringen har utvecklats på det sättet? Hur har det fått gå till? Jag vill inte tro att det är ett tecken på att människan har blivit mer fientlig eller urskillningslös. Men det finns inte många andra lugnande förklaringar till hands. Sedan 1945 har vi utvecklat vårt krigande i termer av kemiska vapen, strategier och så vidare. Men vad hände med medmänskligheten på vägen?

En av överlevarna från Förintelsen har citerats många gånger efter att han sagt: “Jag har sett gaskammare byggda av utbildade ingenjörer, människor förgiftade av erfarna läkare och barn bli skjutna av universitetsstudenter. Utlärande av vetenskap måste gå hand i hand med utlärande av respekt. Kunskap är ingenting värt utan medmänsklighet. Den är rentav farlig. ”

Betänk att sedan han uppmanade omvärlden till det här så har siffran på civila dödsoffer ökat med ytterligare 45%.


Läst detta från en annan som bloggar. Nästa helg ska jag upp igen till Östersund och där kommer en journalist som ska hålla föreläsning om Sveriges regerings stöd till korruptionen i Afrika under 40 år. Längtar till den helgen.

Tänk hur världen är. Tänka säg hur vi i Sverige minns Andra världskriget, våra morföräldrar och farföräldrar minns. Mina farföräldrar har kvar matkuppongerna man fick använda för att köpa mat. Jag har sett dem med mina egna ögon. Vi minns detta då vi var drabbade på ett annat sätt, psykiskt sätt. Men det som händer idag är lika hemskt om inte värre. Kan man säga så? Det är hemskt och statistiken visar att det är mer civila som dör.

 Minns mina ord den som inte går emot som regering till det som händer godkänner det. Som Sverige gjorde under andra världskriget när vi lät Tyskland åka över sverige för att hämta judar i norge, finland. Hur nära England ville attackera oss för att de såg de jag ser att vi stog på Tyskland sida. Vi hjälpte dem. De som inte tar avstånd och gör något mot det som händer de är med på det och är på dess sida. 


Bless you all and search for the truth

Therese N 

Av Therese Nilsson - 20 november 2008 17:42

"BE MORE CONCERNED ABOUT YOUR CHARACTER THAN YOUR REPUTATION BECAUSE YOUR CHARACTER IS WHO YOU ARE AND YOUR REPUTATION IS WHAT OTHER THINK OF YOU."


Therese

Av Therese Nilsson - 20 november 2008 10:15

Igår på mitt jobb hade vi en tävling på att den som säljer mest får en middag för 2 värt 1000 kronor.

Jag baha jaha får se hur det går.

Tänkte om jag vinner kanske är en invit för att jag ska träffa en specifik person.

Idag kom resultatet

jag vann middagen vet ej hur jag får den om det är presentkort men skulle få välja resturang själv

men jag vann den

får se hur det blir men kanske måste följa det jag tänkte dagen innan nu

;)


Bless

Therese

Presentation

Omröstning

Do you realy trust your countries politics?
 No
 Yes

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Make a comment, Judge my blogg


Ovido - Quiz & Flashcards